Z dniem 1 marca 2025 roku służby kontrolne zaczną nakładać kary finansowe za brak tachografów nowej generacji w pojazdach realizujących transport międzynarodowy. Dotychczasowy okres przejściowy, w którym kierowcy otrzymywali jedynie upomnienia, dobiega końca, a nieprzestrzeganie przepisów może skutkować wysokimi mandatami.
Obowiązek wymiany starszych modeli tachografów (zarówno analogowych, jak i cyfrowych G1) minął 31 grudnia 2024 roku, jednak przewidziano dodatkowy czas na dostosowanie się do nowych regulacji – do 28 lutego 2025 roku. To oznacza, że przewoźnicy muszą upewnić się, iż ich pojazdy są zgodne z obowiązującymi wymaganiami, aby uniknąć problemów prawnych i finansowych.
Technologia DSRC i zdalne kontrole
Zgodnie z przepisami państwa członkowskie UE miały obowiązek dostosowania swoich służb kontrolnych do nowych realiów poprzez wyposażenie ich w sprzęt umożliwiający zdalne odczytywanie tachografów za pomocą technologii DSRC. Chociaż nie przewidziano sankcji za niewdrożenie tych systemów, wiele krajów, w tym Polska, już standardowo wykorzystuje tę metodę podczas kontroli drogowych.
Karty do tachografów – co warto wiedzieć?
Od sierpnia 2023 roku w Polsce zaczęły obowiązywać karty do tachografów 2.0, jednak w obiegu wciąż znajduje się wiele starszych kart. Ich użytkowanie w nowych tachografach może prowadzić do problemów z automatycznym zapisem danych, szczególnie w kwestii przekraczania granic.
Kierowca, który używa starszej karty G2V1 w pojeździe z tachografem G2V2, musi ręcznie rejestrować przekroczenie granicy, co wymaga zatrzymania pojazdu i wprowadzenia danych na klawiaturze tachografu. Niedopełnienie tego obowiązku może skutkować karami, a dla firmy transportowej – problemami przy rozliczaniu czasu pracy kierowców.
Nowe przepisy a obowiązki przewoźników
Dodatkową zmianą jest zwiększenie pojemności pamięci kart kierowców. Starsze karty rejestrowały dane jedynie z 29 dni, natomiast zgodnie z nowymi regulacjami wymagane jest przechowywanie zapisów z 56 dni. Brak kompletnych danych może skutkować konsekwencjami finansowymi zarówno dla kierowcy, jak i przewoźnika.
Biorąc pod uwagę powyższe zmiany, firmy transportowe powinny jak najszybciej zweryfikować, czy ich pojazdy są odpowiednio wyposażone i czy kierowcy posiadają właściwe karty do tachografów. Od marca 2025 roku nie będzie już taryfy ulgowej, a nieprzestrzeganie przepisów może wiązać się z dotkliwymi karami.
VIELES
NIP 1182112810
REGON 362467795
Poniedziałek–piątek
godz.: 9:00–17:00
Do stworzenia strony wykorzystano kreator stron www WebWave.
VIELES