07 lutego 2025

Nowe przepisy dotyczące wynajmu pojazdów w transporcie drogowym – zmiany od 31 grudnia 2024 r

16 grudnia 2024 r. w Dzienniku Ustaw ogłoszono nowelizację Ustawy o transporcie drogowym, dostosowującą krajowe regulacje do wymogów dyrektywy (UE) 2022/738, zmieniającej wcześniejszą dyrektywę 2006/1/WE. Nowe przepisy dotyczą wykorzystywania pojazdów najmowanych bez kierowcy w przewozach towarowych i miały zostać wdrożone do 6 sierpnia 2023 r. Polska jednak opóźniła implementację o ponad rok.

Co się zmienia?

Nowelizacja wprowadza kluczowe zmiany dotyczące:

✅ Możliwości czasowego użytkowania pojazdów wynajętych i zarejestrowanych poza Polską.

✅ Konieczności opracowywania krajowej strategii kontroli przewozów kabotażowych.

✅ Nowych zasad wynajmu polskich pojazdów przez zagranicznych przewoźników.

Wynajem pojazdów zarejestrowanych za granicą

Zgodnie z nowymi regulacjami, firmy transportowe będą mogły korzystać z wynajmowanych pojazdów zarejestrowanych w krajach UE lub EOG, co wcześniej nie było dozwolone. Takie rozwiązanie jednak podlega ograniczeniom czasowym:

📌 Maksymalnie 3 miesiące rocznie – w przypadku transportu zarobkowego (krajowego i międzynarodowego).

📌 Maksymalnie 2 miesiące rocznie – w przypadku transportu niezarobkowego.

 

Dodatkowo, wynajem musi odbywać się na określony czas, za wynagrodzeniem, a umowa powinna być sporządzona w języku polskim. Nieprzestrzeganie tych zasad może skutkować nałożeniem kary w wysokości 5000 zł.

Warunki wynajmu polskich pojazdów przez zagraniczne firmy

Przewoźnicy z krajów Unii Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego będą mogli wynajmować polskie pojazdy do realizacji transportu na terenie Polski, pod warunkiem spełnienia określonych wymagań:

✔️ Pojazd musi być użytkowany zgodnie z unijnymi przepisami transportowymi (rozporządzenia nr 1071/2009 i 1072/2009).

✔️ Najem obejmuje wyłącznie pojazd – bez kierowcy i bez dodatkowych usług.

✔️ Przez cały okres najmu pojazd musi znajdować się w wyłącznej dyspozycji najemcy.

Brak przestrzegania tych zasad również wiąże się z karą w wysokości 5000 zł.

Krajowa strategia kontroli kabotażu

Nowelizacja zobowiązuje Głównego Inspektora Transportu Drogowego, we współpracy z Policją i Krajową Administracją Skarbową, do opracowywania co dwa lata strategii kontroli przewozów kabotażowych. Pierwszy taki dokument powinien zostać przygotowany w ciągu 60 dni od wejścia w życie ustawy, czyli na początku 2025 roku.

Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 31 grudnia 2024 roku.

  1. pl
  2. ru
  • VIELES

  1. pl
  2. ru
tło

NIP i Regon

NIP 1182112810

REGON  362467795

Godziny otwarcia

Poniedziałek–piątek

godz.: 9:00–17:00

Pomoc w pełnym wymiarze

NARUTOWICZA 14,

05-870 BŁONIE

tel. +48 505 135 197

biuro@vieles.pl

Viber, WhatsApp, Telegram

Do stworzenia strony wykorzystano kreator stron www WebWave.

VIELES

  1. pl
  2. ru
  1. pl
  2. ru
tło