W ostatnich dniach czerwca 2024 roku Rada Unii Europejskiej podjęła decyzję o rozszerzeniu sankcji wobec firm transportowych, w których co najmniej 25% kapitału kontrolowane jest przez obywateli Rosji lub Białorusi. Decyzja ta jest kontynuacją wcześniejszych restrykcji nałożonych na Rosję i Białoruś w odpowiedzi na ich udział w agresji na Ukrainę.
Nowe sankcje obejmują przedsiębiorstwa, w których co najmniej 25% udziałów należy do obywateli Białorusi lub białoruskich podmiotów prawnych. Firmy te nie mogą prowadzić działalności transportowej na terenie Unii Europejskiej, w tym także w Polsce. Zakaz dotyczy również tranzytu przez UE, co oznacza, że nawet przewóz towarów między Białorusią a innymi krajami spoza Unii jest zabroniony.
Rozporządzenie przewiduje jednak pewne wyjątki. Sankcje nie obejmują firm, które są własnością osób posiadających podwójne obywatelstwo (białoruskie oraz jednego z krajów UE) lub które prowadzone są przez Białorusinów mających zezwolenie na stały lub czasowy pobyt w kraju unijnym. Oznacza to, że Białorusini legalnie mieszkający na przykład w Polsce, nadal mogą prowadzić działalność transportową.
Rozporządzenia Rady (WE) nr 765/2006 z 18 maja 2006 r. dotyczącego środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy, ze zmianami wprowadzonymi rozporządzeniem Rady (UE) 2024/1865 z 29 czerwca 2024 r.;
Rozporządzenia Rady (UE) z 17 marca 2014 r. nr 269/2014 w sprawie środków ograniczających w odniesieniu do działań podważających integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażających;
Ustawy z 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 507).
W art. 1zc ust. 1b – 1d i ust. 2a rozporządzenia nr 765/2006, które zostały dodane od 1 lipca br. rozporządzeniem 2024/1865, wskazano, że:
Zakazuje się wydawania zgody na uzyskanie statusu przedsiębiorstwa transportu drogowego jakimkolwiek podmiotom, które w co najmniej 25% są własnością osoby fizycznej lub prawnej z Białorusi, na prowadzenie transportu drogowego towarów na terytorium Unii, w tym tranzytu (z wyjątkiem firm, które w co najmniej 25% są własnością obywateli Białorusi będących również obywatelami państwa członkowskiego UE lub posiadających zezwolenie na pobyt czasowy lub stały w państwie członkowskim).
Od 2 sierpnia 2024 r. zakazuje się wszelkim przedsiębiorstwom transportu drogowego, które powstały po 8 kwietnia 2022 r. i w co najmniej 25% są własnością podmiotu z Białorusi, prowadzenia działalności transportowej na terenie Unii, w tym tranzytu (z wyjątkiem firm spełniających powyższe warunki).
Przedsiębiorstwa transportowe z siedzibą w Unii, na wniosek właściwego organu krajowego, są zobowiązane do dostarczenia informacji na temat swojej struktury własnościowej.
Rozszerzenie sankcji ma istotny wpływ na branżę transportową, szczególnie na przedsiębiorstwa z kapitałem rosyjskim i białoruskim. Firmy te będą musiały przemyśleć swoje strategie biznesowe lub zrezygnować z działalności na terenie Unii Europejskiej. Dla przedsiębiorców z innych krajów UE, nowe regulacje mogą oznaczać pojawienie się nowych możliwości, takich jak wypełnienie luki na rynku transportowym.
Jeśli Twoja firma potrzebuje wsparcia w rozliczaniu czasu pracy kierowców, oferujemy kompleksowe usługi w tym zakresie.
VIELES
NIP 1182112810
REGON 362467795
Poniedziałek–piątek
godz.: 9:00–17:00
Do stworzenia strony wykorzystano kreator stron www WebWave.
VIELES