Nowe obowiązki dla transportu drogowego związane z systemem SENT zostaną wprowadzone od 1 stycznia 2025 roku.
Obecnie system monitoringu SENT obejmuje tylko wybrane produkty, których lista jest opublikowana przez Ministerstwo Finansów. Jednak od 1 stycznia 2025 roku każdy przewoźnik z państwa spoza UE, realizujący międzynarodowy transport, a także przewoźnik z UE wykonujący operacje kabotażowe, będzie zobowiązany do zgłaszania swoich operacji.
Szczegóły zmian:
-
Przedsiębiorstwo zagraniczne, zarejestrowane poza UE, realizujące operacje transportowe:
- na podstawie polskich zezwoleń na przewozy drogowe;
- na podstawie zezwoleń EKMT;
- zwolnione z obowiązku posiadania tych zezwoleń,
będzie zobowiązane zgłosić przewóz na terytorium Polski przez system SENT. Obowiązek ten musi być spełniony przed rozpoczęciem przewozu po terytorium Polski, a konieczne jest uzyskanie numeru identyfikacyjnego.
-
Obowiązek dotyczy również przewoźników z UE wykonujących operacje kabotażowe.
-
Obowiązki przedsiębiorstw:
- Aktualizacja danych w systemie musi nastąpić niezwłocznie.
- Przez cały czas trwania operacji transportowej, na którą wystawiono zgłoszenie, przedsiębiorstwo musi zapewnić przekazywanie aktualnych danych geolokalizacyjnych pojazdu przez urządzenie GPS (OBU lub zewnętrzny system lokalizacji (ZSL)) lub aplikację e-TOLL PL na smartfonie.
-
Obowiązki kierowcy:
- Włączyć lokalizator: a) przed rozpoczęciem operacji w przypadku wywozu z Polski (eksport), w przypadku kilku miejsc załadunku na terenie Polski, system należy ustawić od pierwszego miejsca załadunku; b) przy wjeździe na terytorium Polski w przypadku wwozu do Polski lub tranzytu;
- Wyłączyć lokalizator nie wcześniej niż: a) po dostarczeniu towaru do miejsca rozładunku na terenie Polski, a w przypadku kilku miejsc rozładunku na terenie Polski, w ostatnim miejscu rozładunku; b) po zakończeniu operacji transportowej na terytorium Polski.
Jeśli lokalizator lub system zewnętrznej lokalizacji nie działa przez ponad godzinę, kierowca jest zobowiązany niezwłocznie zatrzymać się na najbliższym parkingu. W przypadku przewozu towarów niebezpiecznych kierowca musi zatrzymać pojazd na najbliższym parkingu zgodnie z postanowieniami rozdziałów 8.4 i 8.5 Umowy ADR.
Następnie operację można kontynuować po:
przywróceniu działania lokalizatora lub zewnętrznego systemu lokalizacji, lub
przeładunku towaru na pojazd wyposażony w sprawny lokalizator lub przekazujący dane geolokalizacyjne do rejestru z zewnętrznego systemu lokalizacji, lub
wyposażeniu pojazdu w działający lokalizator, lub
założeniu na pojazd lub towar plomb lub zamówieniu eskorty przez administrację podatkową i celną.
-
Numer identyfikacyjny jest ważny przez 10 dni od daty wydania. Po upływie tego czasu przewóz towarów może być kontynuowany tylko po uzyskaniu nowego numeru identyfikacyjnego.
Zgłoszenie SENT obejmuje:
- Dane zagranicznego przedsiębiorstwa, realizującego przewozy drogowe towarów, w tym: a) imię i nazwisko lub nazwa; b) adres zamieszkania lub zarejestrowanego biura.
- Numer identyfikacji podatkowej zagranicznego przedsiębiorstwa realizującego przewozy drogowe towarów lub numer, według którego przedsiębiorstwo jest identyfikowane dla celów podatku od towarów i usług lub podatku VAT, jeśli jest do tego zobowiązane.
- Dane nadawcy, w tym: a) imię i nazwisko lub nazwa; b) adres zamieszkania lub zarejestrowanego biura.
- Dane odbiorcy, w tym: a) imię i nazwisko lub nazwa; b) adres zamieszkania lub zarejestrowanego biura.
- Planowane miejsce i data rozpoczęcia przewozu na terytorium Polski.
- Planowane miejsce i data zakończenia przewozu na terytorium Polski.
- Kraj załadunku.
- Kraj rozładunku.
- Numer dokumentu przewozowego towarzyszącego przewożonemu towarowi.
- Numer zezwolenia i w przypadku: a) realizacji przewozów drogowych na podstawie zezwolenia EKMT - numer tego zezwolenia, okres jego ważności, kraj rejestracji przewoźnika; b) zwolnienia z obowiązku posiadania zezwolenia na podstawie przepisów umów międzynarodowych obowiązujących Rzeczpospolitą Polską w zakresie transportu drogowego lub zezwoleń EKMT – podstawę prawną tego zwolnienia.
- Numery rejestracyjne pojazdów używanych do przewozu.
- Numer urządzenia używanego do wysyłania danych geolokalizacyjnych (urządzenie GPS: OBU lub zewnętrzny system lokalizacji (ZSL) lub aplikacja e-TOLL PL na smartfonie).
Osobne zgłoszenia są wymagane w przypadku wykonywania kilku operacji podlegających zgłoszeniu z więcej niż jednym zezwoleniem na przewóz (lub w przypadku odrębnych wyłączeń).
Jeśli podróż odbywa się bez zgłoszenia w systemie SENT, uważa się ją za realizowaną bez ważnego zezwolenia.
Zagraniczne przedsiębiorstwo realizujące przewozy drogowe towarów jest zobowiązane dostarczyć kierowcy numer identyfikacyjny przed rozpoczęciem przewozu na terytorium Polski. W przypadku braku numeru identyfikacyjnego lub dokumentu zastępującego zgłoszenie oraz potwierdzenia przyjęcia dokumentu zastępującego zgłoszenie, kierowca jest zobowiązany odmówić rozpoczęcia przewozu towaru.
Kary:
- 1500 zł dla kierowcy w przypadku przewozu drogowego towarów bez numeru identyfikacyjnego lub dokumentu zastępującego zgłoszenie, lub potwierdzenia przyjęcia dokumentu zastępującego zgłoszenie;
- 12000 zł dla przedsiębiorstwa w przypadku przewozu drogowego towarów bez zgłoszenia w systemie SENT lub podania danych i informacji, które są niekompletne lub niezgodne ze stanem faktycznym;
- 10000 zł dla przedsiębiorstwa w przypadku naruszenia obowiązku przekazywania danych geolokalizacyjnych.